Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

lördag, september 01, 2012

Lusthuset har fått färg

Efter den blöta sommaren har vi äntligen fått lite färg på lusthuset. Det var inte helt enkelt att pricka in dagar då det var torrt nog för att måla utan risk för att det skulle börja regna igen. Tänkte att jag skulle prova på att sprutmåla med linoljefärg och det fungerade faktiskt riktigt bra..




Lite mer förarbete krävs vid sprutmålning. Allt som sedan skulle målas helvitt täcktes med papp och tejpades. På marken lade jag även en skiva som kunde flyttas från vägg till vägg. Jag hade bara en billig färgspruta med en halvlitersbehållare som skruvas fast upp och ner i själva sprutpistolen. Den är sedan kopplad till en kompressor (6 liters 230V/1.5HK).



När jag började så gick allting väldigt bra och fort. Med sprutpistol i ena handen och pensel i den andra. Efter ungefär en halv vägg började det sedan gå sämre och sämre. Det kom inte ut lika mycket färg ur sprutan och började fundera på om det var en så bra idé det här... Jag körde dock på och målade första varvet och var klar efter ungefär fyra timmar. Efter det tog rengöringen ytterligare en timme.



Tänkte att det måste vara för att man snålade med utrustningen men det var först när jag plockade isär sprutan som jag såg att det fastnat färgflagor som täppte till utloppet. Hade inte varit så noga när jag rörde om färgen utan hade även rört ner lite torkad färg. Före andra varvet silade jag färgen ner i en ny burk och efter det var det inga problem längre. De följande två varven tog ungefär en timme per varv och då har jag även efterdragit allting med pensel.



Genom att vi inte har några ribb (ytterläkt) mellan varje bräda så var det en stor fördel att använda en spruta för då kom färgen enkelt in mellan varje bräda som hade krympt lite sedan de sattes upp förra året. Ytterpanelen är ohyvlad men planslipades sedan de sattes upp. Det är fortfarande en ganska rå yta som suger mycket färg så ett sista varv behövs, men det sparar jag tills nästa sommar och då blir det en outspädd färg utstruken med pensel. Med sprutan var jag däremot tvungen att använda rätt så mycket förtunning i alla lager, men detta innebar i sin tur att varje lager blev väldigt tunt och jämt målat.




När det tredje varvet på utsidan var klart så gick jag direkt in i lusthuset och fortsatte med samma kulör på väggarna. Väggarna hade tidigare isolerats med 50 mm cellplast under plywood. Detta utrymme kommer inte att hållas uppvärmt någon längre tid men med ett litet värmeaggregat kan man i alla fall få lite behagligare värme på hösten utan att värmen för den skull går ut i väggarna och krymper ytterpanelen ytterligare.



Längst ner sitter det en boasering av tvärgående 20 cm breda planslipade brädor. Dessa skulle sedan målas i en mörkare kulör men med färgsprutan grundmålades alltsammans först i samma kulör som utsidan (ca 3% grönjord i zink/titanvitt)



Mellan skarvarna i skivorna och i varje hörn limmades papp som sedan målades, spacklades, slipades och målades igen. Hade först planer på att använda glasfiberremsor men efter lite tips på nätet så fastnade jag för denna idé. Provade först limma lite provbitar av tjockt papper med hjälp av vävlim men det sväller rätt så mycket och blev för svårt att sätta upp och få riktigt platt. Jag fastnade till slut för ett trälim för uteklimat men även detta bör man limma riktigt tunt.



Fönster och golv hade täckts före sprutmålningen. Jag hade däremot ingen aning om att insidans jobb skulle bli så "smutsigt". Det blev som en dimma av färg överallt och mot slutet såg man inte så mycket. Glasögonen! Håret! Kläderna! Allt var täckt av en grönvit sörja. Fick sedan stå i duschen och såpa in mig...



Har sedan kollat upp att det finns något som heter HVLP som proffsen använder. Kan vara klokt att investera i bättre saker om jag väljer att sprutmåla taket också. Kan bara nämna att efter detta första målningsvarv så har jag penselmålat resten.


Bättre färger utan blixt i kameran...

I ovanstående bild är även golvsocklar, foder, spegelpanel och annat på plats. Ett målningsvarv kvar på vissa detaljer. När det sedan blev dags att rama in dörren hade vi en önskan att ha kannelerade pilastrar på vardera sida. Min pappa (pensionerad möbelsnickare) gav mig ett böjt stämjärn avsett för träsniderier och lite välbehövliga instruktioner... 



Man kan med fördel hugga ut spåren i fuktigt trä. Med en blöt trasa och mycket försiktighet knackade jag ut de i förväg utritade kannelyrerna. Jag hade även grundmålat före och det var nog bra eftersom det gick väldigt lätt att följa linjerna.




Efter lite slipande och mer färg så var de klara att sättas upp. Ett "lock" i överkant tillverkades med samma profilerade lister som jag använde till spegelpanelen.



Hos mina svärföräldrar hittade vi en gammal hylla som kunde göras om till en hatthylla. Den var perfekt i storlek så jag fräste bara en profil runt kanten och tillverkade sedan lite konsoller och en knoppbräda.




Att sätta fast de fyra ankarkrokarna var nog det största bekymret. Jag använde nämligen en som mall för att förborra hålen för skruvarna och upptäckte sedan att alla hade skruvhålen på olika ställen! Man ska inte ta något förgivet...



Lusthuset kommer till en början att användas som lekstuga för barnen. Stolarna i ovanstående bild är inte fullstora...



Fönster, knutar, dörr och andra helvita detaljer har målats i obruten zink/titanvitt. I bilderna har det mesta av detta bara målats ett varv. Vi har fortfarande inte fått det tredje fönstret så mer målning återstår men det får nog vänta tills nästa sommar. Nu är det mycket målningsarbeten som pågår i köket.

Hur spegelpanelen under fönsterna tillverkades finns att läsa om här.

1 kommentar:

Märit i Mariehem sa...

Mycket snyggt och tack för noggrann beskrivning. Tycker att det gör allt så mycket intressantare!
Vacker färg på boaseringen.
Vilken lycka att ha en pensionerad far som är möbelsnickare! Han har säkert många fina erfarenheter att förmedla.