Övervåning
Bottenvåning
Källare
Källare
Övrigt
 
Vårt hus är en salsbyggnad med karolinsk planlösning ... läs mer

tisdag, september 20, 2011

Taklagsfest...

Äntligen är taket på lusthuset regnsäkrat. Det har varit mycket strul med läckande presenningar och det har stundtals varit stora vattenpölar på golvet. Nu hade jag redan oljat in golvet men på två ställen hade det sugit in så mycket vatten att golvet började "ställa sig" mellan två brädor. Tror nog att det löser sig när det väl får torka.

Taket är bland det jobbigaste jag varit med om. Skulle aldrig göra om det, men nu när det är gjort känns det extra roligt. Det har också varit många förbipasserande som stannat till och sagt uppskattande ord.

Att få rätt "schvung" ut på takfoten var nog det största problemet. Att jag inte heller hade tillgång till en bandsåg var till en början också ett bekymmer men det är tur man har en sån vänlig svärfar som snällt lånade ut sin nyinköpta som får stå i min verkstad...



Jag utgår alltid från en ritning men för att få till böjen finns det ett bra tips som min far har lärt mig. Man kan ta en remsa tunn masonit eller plywood och hålla den mellan två punkter (A och C i bilden ovan). Sedan behöver man bara böja den till den önskade punkten (B) och rita av kurvan som bildas. Jag kunde därefter såga ut alla delarna ur 100*50 och 75*50 ohyvlat regelvirke.


Takfotsdelar klara för montering.

Skruvade och spikade sedan upp alltsammans. De fyra delarna i varje hörn sågades ut senare genom att lägga en bräda längs efter de monterade sidobitarna och markera med en penna rätt svängning (hörnbitarna får nämligen inte samma utsågning som de övriga nio).


Monterat och klart.

När detta var gjort var det dags att börja spika rote. Ospontade 100*25 brädor användes. För att få till svängen lite mjukare så klövs dessa till hälften på just dessa delar. Hade funderingar på att sen lägga en plywood ovanpå alltsammans, men det kändes som överkurs senare eftersom det blev väldigt stumt. Fotplåt specialbeställdes med endast 25 mm droppkant för att få till känslan av ett tunt tak.


Rote och fotplåt på plats.

Inte helt enkelt att få till geringarna som ändras för så gott som varje ny bräda. Både vinkeln och lutningen förändras hela tiden från botten och upp till den planare toppdelen. Jag kunde använda en sida som "mall" och sågade ett par varv åt gången, men det blev mycket spring upp och ner för att finjustera. Den största finjusteringen gjordes dock när alltsammans var på plats med hjälp av en hyvel och en stor rasp för att få till alla mjuka kurvor.


Underlagspappen på plats.

YAP, nu är underlagspappen på taket plats och man börjar se formerna bättre. Vi har även satt dit lite provisorisk vindpapp på väggarna för att inte få in allt för mycket regn.


Underlagspappen uppifrån, delar av ytpappen i bakgrunden.

Underlagspappen behöver bara gå en liten bit in på plåten. Skarvarna är även förskjutna något för att skarvarna på ytpappen ska komma på de rätta ställena. Limmade pappen på några ställen mot rotet för att det inte skulle släppa och bilda kommande "bulor".

Passade även på att ställa dit "topplocket" för att se att proportionerna blev bra i verkligheten.


Topplockjustering...

Vet inte riktigt vad jag ska kalla denna del, men det blir en extra liten konstruktion i mitten av taket. Den främsta uppgiften är att skydda ventilationshålet, men jag ska även föröka fixa så att det kan placeras en mindre flaggstång av järn längst upp på toppen. Underdelen är av ohyvlat trä med några frästa profiler hopspikat med klippspik. Vi behåller den ohyvlade ytan på de större ytorna för att få lite struktur - använde bara lite slippapper efter att ha mättat alltsammans med uppvärmd linolja.


Underdelen färdig och lilltaket tillfälligt "uppreglat"...

De svängda delarna är av björk. Hade tidigare fått en massa felkonstruerade ämnen från min far som skulle ha blivit till stolar, så på dessa kunde jag fästa en list i nederkanten och skruva fast bitar av plywood för den rätta böjen.


Underdelen grundmålad.

Vi vet inte riktigt än vilken kulör denna detalj får i slutändan men den grundmålades först med bruten vit linoljefärg innan hålrum och springor fylldes med linoljekitt. Efter det andra varvet satte jag den temporärt på plats.


Äntligen är taket regntätt...

Ytpappen är egentligen ett kapitel för sig. Denna papp ska inte spikas så det är asfaltslimmat överallt. Vilket klet... Spackel eller styv pensel stod det i instruktionerna. Jag tillverkade ett antal "spacklar" av tunn plywood som kunde kastas efter användning. Ytpappen på sidorna gick bra att få dit och slutar bara kant i kant med angränsande sidor. Längs de svängda kanterna behövde jag däremot tillverka ett antal specialanpassade delar. Bredare delar på mindre taklutning. Jag använde en sax (som emellanåt fick doppas i lacknafta) och det gick bra, men om jag hade gjort om det hade jag nog tillverkat en mall att skära ut de 40 delarna som blev likadana.


Ett 40-tals "hus"...

Det blev en hel del spill över från de stora delarna som kunde användas till dessa smådetaljer, och av pappen gick det totalt åt:

Underlagspapp 15*0.67 m = 2.5 rullar.
Ytpapp 10*0.67 m = 2.5 rullar.
Ytpapp 7*1 m = 1 rulle.


Special, special och ytterligare specialdelar...

Asfaltsklistret ska torka så pass att den inte klibbar före man pressar ihop den. Men det verkar inte spela någon roll hur man gör när det ska fästas runt svängda delar... När man väl böjt den på plats och tryckt fast den så vill den släppa = för blött, eller inte fastna = för torrt. Vilket spring upp och ner för stegen det blev denna dag... Dagen efter blev det dit med mer asfaltsklister och mer tryckande. Trodde det var nog bara för att upptäcka en timme senare att det släppt igen. Efter ytterligare en dag så kom jag på det som faktiskt fungerade i slutändan: Låt det torka och värm sedan med en varmluftspistol (ytterst lite) och tryck sedan ihop - och det fäster!


Kantlister under "tryck"... Fotplåt, underlagspapp och ytpapp även på denna del.

Samma elände var det med att trycka fast de smala kantlisterna på "topplocket". De är av underlagspapp och ville inte heller sitta fast utan värmepistol. Jag klippte jack i sidorna så att de kan följa svängningen och längst upp satte jag sedan dit en tillfällig kon av ytpapp. Den får nog offras senare när flaggan kommer på plats.


Taket färdigt.

Det ska dit två varv med svanhalslister under takfoten senare, men det som börjar bli akut är att vi inte fått all ytterpanel som är beställd än. Har ringt och allt ska komma i slutet på nästa vecka. Älgjakten gick före...


Invändigt. Ska nog bli vitmålat senare...

Jobbet med ytterpanel och fönster finns beskrivet här.

3 kommentarer:

Gela sa...

Vad vackert det blir förstår att du är nöjd. Ha en fin dag/Gela

Anonym sa...

Damm good work

Vendela sa...

Hejsan,
vilket imponerande lusthus! Det skulle vara väldigt roligt om du vill visa upp det på Byggla.se. Är du intresserad kan jag erbjuda en morot.
Maila mig så berättar jag mer!
/Vendela